Nákladný vozeň radu K KsOd
Nákladný vozeň radu K KsOd (r. v. snáď 1906, výrobca pravdepodobne Arad, výrobné číslo nezistené, bez brzdy) je dvojnápravový vysokostenný nákladný vozeň, špecializovaný na prepravu uhlia, s konštrukciou spodku i kostry skrine z navzájom znitovaných oceľových valcovaných profilov a ložnou váhou 15 t. Vlastná váha vozňa je 6360 kg, dĺžka 6 063 mm, rázvor je 4,0 m. Obklad skrine je vyhotovený z vodorovne uložených perejok z mäkkého dreva. V každej bočnici sú dvoje vzklopné dvere z valcovaných profilov s drevenou výplňou. Čelnice vozňa sú pevné. Prostredníctvom listových pružníc a dvojdielnych klzných ložísk vozeň spočíva na nápravách s liatymi hviezdicovými obručovými kolesami. Vedenie ložísk zaobstarávajú kované rázsochy. Tiahlo vozňa je priebežné. Podlaha vozňa je zhotovená z priečne uložených fošní. Nárazníky sú štvorpätkové tyčové. Vozeň je bez brzdy. Predmetný vozeň bol vlastníctvom Košicko-bohumínskej železnice (na pozdĺžniku je vyrazená vlastnícka značka Ks. Od.), ktorá ho označila číslom K 69 415. ČSD vozeň preznačili na U 6-75990. Doslúžil vo vlečkovej prevádzke hliníkarne v Žiari nad Hronom. Vozeň je zaujímavým predstaviteľom veľmi rozšíreného typu špecializovaného vozňa na uhlie s ložnou hmotnosťou 15 t. Vozne tohto druhu sa objavili na železniciach Rakúska-Uhorska už v päťdesiatych rokoch 19. stor. Hoci predmetný vozeň pochádza zo začiatku 20. stor., reprezentuje na dobu svojho vzniku pomerne konzervatívny vývojový variant z 80. rokov 19. stor., ktorý je charakterizovaný kovovou kostrou skrine a dvojicou vzklopných dverí v každej bočnici. Vo vrcholiacom období súkromných železníc bolo podobných vozňov v prevádzke na železniciach rakúsko-uhorskej monarchie niekoľko tisíc kusov. Vozeň je od roku 2012 zverený do starostlivosti Občianskeho združenia Zubačka z Tisovca.