Fórum
Ak chcete nám a návštevníkom našich internetových stránok nechať odkaz, podeliť sa o Vaše zážitky či skúsenosti, alebo sa opýtať na rôzne otázky k prevádzke na ozubnicovej trati Tisovec - Zbojská - Pohronská Polhora, neváhajte využiť našu odkazovku. Na Vaše otázky sa budeme snažiť zareagovať čo najskôr :-)
Napíšte nám odkaz, opýtajte sa nás
Vaše odkazy a odpovede na otázky
Váš odhad o termíne prvej jazdy ozubnicového rušňa na trati Pohronská Polhora - Tisovec je úplne správny. Stalo sa to v rámci osláv 100. výročia ozubnicovej železnice, kdes hlavnou hviezdou bol ozubnicový rušeň T 426.001 ČD. Rakúšanky boli síce dodané už o niečo skôr (presnejšie v roku 1961), avšak pri skúškach v októbri 1961 došlo na slabom pôvodnom zvršku k opakovaným vykoľajeniam, čo sa stalo hlavným impulzom pre komplexnú rekonštrukciu celej trate. Pri príprave trate na začiatok ozubnicovej turistickej parnej prevádzky v roku 2014 došlo z praktických dôvodov ku skráteniu ozubnicového úseku jednak za Pohronskou Polhorou, jednak aj za sedlom Zbojská (v smere na Tisovec). V obidvoch prípadoch bola úprava odôvodnená zjednodušením prevádzkových pomerov a údržby priľahlých priecestí.
Ďakujeme za Vašu otázku.
Prevádzka parného rušňa je nielen veľkým spotrebičom prevádzkových hmôt a spotrebného materiálu (uhlie, olej, drevo, čistiaca vlna, brzdové zdrže atď.), ale aj ľudskej práce. Na zabezpečenie jedného dňa parnej prevádzky je – najmä vzhľadom na pomerne komplikované protipožiarne opatrenia – potrebných nie menej ako 8 ľudí. Všetci títo ľudia vykonávajú prácu okolo zubačky ako dobrovoľníci, popri svojom hlavnom zamestnaní a v rámci svojho voľného času, ktorý je limitovaný. Ďalším významným problémom je údržba pomerne zložitého rušňa, ktorej náročnosť veľmi podstatne rastie s prevádzkovou intenzitou. Poznamenávame, že pre zabezpečovanie parnej prevádzky disponujeme jediným ozubnicovým rušňom, ktorého oprava trvala takmer jedno celé desaťročie. To znamená, že ak pri intenzívnejšej prevádzke nastane potreba rozsiahlejšej opravy, ktorú pri nami plánovanej intenzite jázd stihneme urobiť medzi dvoma výkonmi, museli by sme odriekať vlaky, čo by samozrejme znížilo našu dôveryhodnosť. Dôležitým faktom je tiež predpokladané využitie nami ponúkaných verejných vlakov turistami, ktoré ani pri najoptimistickejšom variante nemôže zabezpečiť úhradu úplných prevádzkových nákladov, vrátane nákladov jednoduchej reprodukcie; to sa ešte nepodarilo v strednej Európe nikde (s ohľadom na reálnu úroveň kúpyschopnosti obyvateľstva). Po veľmi zodpovednom zvážení všetkých týchto okolností sme dospeli k záveru, že správnym optimom, rešpektujúcim všetky jestvujúce mantinely, je práve prevádzka v nami ponúkanom režime a pripravenosť realizovať objednané výkony, ktoré jediné garantujú úhradu úplných nákladov. Zmeniť toto naše stanovisko možno buď významným rozšírením dobrovoľníckeho nehonorovaného potenciálu (privítame samozrejme, ak sa pridáte, sme v Tisovci každú druhú sobotu), alebo profesionalizáciou, čo ale vyžaduje vyšší záujem, spojený s trvalým uhrádzaním rozdielu medzi úplnými reálnymi nákladmi a reálnymi tržbami pravidelnej prevádzky. To však bude možné až po zabezpečení a vyfinancovaní obnovy prevádzkového zázemia v Tisovci (ktoré je dnes len núdzovo opravenou ruinou niekdajšieho starého depa), ako aj druhého zachovaného parného rušňa. Jedno ani druhé zatiaľ rozhodne ešte nie je témou tohto dňa.
Vážená rodinka Magerová, za celý kolektív „Zubačky“ Vám ďakujem za milé slová. Tešíme sa a posiluje nás, ak si ľudia myslia, že naše úsilie má zmysel.
Vážený pán Kobza, ďakujeme za Váš prejav ocenenia našej práce. Práve takéto potvrdenie zmysluplnosti vynaloženého úsilia sú najlepším impulzom pre jeho ďalšie pokračovanie. OZ Zubačka
Vážená pani Dirnfedová, ďakujeme za Vaše povzbudivé slová, sme radi že ste nás navštívili a ďakujeme za Vašu podporu našich aktivít!
Vážená pani Šóšiková, ďakujeme Vám za milé slová. Sme radi, ak naša práca prináša potešenie a poučenie našim návštevníkom, pretože to znamená, že sa nám darí plniť náš cieľ. Dovidenia na zubačke
Dobrý deň. „Súkromná“ jazda sa samozrejme vybaviť dá. Cena motorového vlaku na trati Tisovec – Pohronská Polhora a späť je 650 Eur, záväznú objednávku je potrebné doručiť OZ Zubačka najneskôr mesiac pred zamýšľaným termínom konania mimoriadneho vlaku.
Ďakujeme za Váš návrh, ktorý však žiaľ nemožno realizovať. Dôvodom je fakt, že rušeň T 444.1082 nie je dostatočne výkonný, aby dopravil do stúpania cca 50 promile celý vlak aj s parným rušňom, ktorý má hmotnosť cca 120 t. Ako preukázali vykonané skúšky, parný rušeň nedokáže do stúpania v obrátenom postavení dopraviť akceptovateľnou rýchlosťou cca 10 km/hod ani svoju vlastnú hmotnosť bez rizika závažného poškodenia parného stroja.
Vážený pán Bencső, tešíme sa z Vašej návštevy a radi v našom múzeu privítame aj ďalších záujemcov o prehliadku a históriu ozubnicovej železničnej trate!
Vážený pán Alda, ďakujeme za otázku a dovoľujeme si oznámiť Vám, že parná zubačka sa bude nachádzať mimo budovy depa v Tisovci najskôr dňa 31.7.2015, v rámci jej zakurovania pred termínom avizovanej jazdy pre verejnosť.
Vážený pán Ulický, sme radi, že sa Vám jazda páčila. V tomto okamihu si dovolím vyjadriť uspokojenie, že sa nám podarilo zvládnuť jazdy parných vlakov aspoň na úseku trate medzi Bánovom a Zbojskami. Ide o prevádzkovo bezproblémový koncept, ktorý nám vytvoril dostatočný priestor pre riešenie celého komplexu iných problémov, súvisiacich s oživením dávno zabudnutej prevádzkovej technológie. Pri uvažovaní o ďalšom vývoji sa samozrejme zamýšľame nad predĺžením trasy historických parných vlakov na celý úsek ozubnicovej železnice, tam sa ale nezaobídeme bez točne v Pohronskej Polhore. To aj správne poznamenávate a tiež sa nemýlite, keď tvrdíte, že tam točňa aj bola; skutočne – dnešná točňa v Tisovci pochádza práve z Pohronskej Polhory. Hlavným problémom jazdenia „cez kopec“ je jazda vlaku do stúpania s rušňom v obrátenom postavení, kedy je hladina vody nad kúreniskom príliš nízko a pod parným dómom zas naopak príliš vysoko (teda úplne opačne, ako by to malo byť). Práve z tohto dôvodu aj v časoch bežnej prevádzky jazdili vlaky cez kopec vždy tak, aby pri jazde do stúpania bol rušeň v postavení komínom vpred. Už minulý rok sme sa v rámci funkčnej skúšky celej trati po oprave pokúsili dopraviť ľahký vlak z Pohronskej Polhory na Zbojská parným rušňom v polohe komínom vzad, ale museli sme to vzdať asi v polovici cesty pre neustále strhávanie vody do parného stroja. Hoci samotnú konštrukciu točne by možno nebol problém získať (v tomto okamihu vieme o dvoch podobných točniach v rámci SR), je žiaľ, že pozemok s točňovou jamou v Pohronskej Polhore bol v minulosti predaný súkromníkovi, takže točňa samotná by sa musela inštalovať na novom mieste, čo by – spolu s úpravou koľajového plánu stanice – spôsobilo nezanedbateľné navýšenie potrebných investičných prostriedkov, a na to v dohľadnej dobe nevidíme priestor. Veríme, že až sa nám podarí „zakoreniť“ s našou aktivitou v doterajšej podobe, bude možno priaznivejšia situácia aj pre uvažovanie o realizácii Vami naznačeného zámeru.
Vážený pán Peniak, ďakujeme za ocenenie našej práce. Asi najsprávnejším tvarom je „tie Zbojská“. Ideme na Zbojská. Boli sme na Zbojskách. Takto sa hovorí u nás v Tisovci.
Dobrý deň, pani Marcela. Ďakujeme za Váš dotaz. Systém zliav, uverejnený na našich stránkach je úplný. Nad ich rámec neponúkame žiadne iné zľavy.
Ďakujeme za milé slová. Skutočne – v prípade, že použijete vlak s odchodom z Tisovca o 12.00, máte počas pobytu vlaku v dopravni Zbojská k dispozícii dve hodiny na akýkoľvek Váš program.
Srdečná vďaka za milé slová. Veríme, že zrno padne na úrodnú pôdu.
Dobrý deň. Vzhľadom na skutočnosť, že parný vlak, odchádzajúci o 12.00 v Tisovci križuje s motorovým osobným vlakom, prichádzajúcim sem o 11.55, garantujeme prestup z motorového vlaku na parný.
Vážená pani Vierka. Ďakujeme za dopyt a oznamujeme, že jedna dospelá osoba ako sprievod dieťaťa do 6 rokov stačí. Tešíme sa na návštevu.
Dobrý deň RadoB, ďakujeme za Váš dotaz a tešíme sa na Vašu návštevu na zubačke Tisovec - Zbojská - Pohronská Polhora. Počas pobytu v sedle Zbojská sa nepochybne oplatí navštíviť neďaleký Salaš Zbojská, ktorý okrem tradičných slovenských špecialít ponúka svojim návštvníkom aj rôzne sprievodné podujatia a zážitky. Nechajte sa inšpirovať na www.zbojska.sk :-)
Vážený pán Salviany, prvý turistický vlak na ozubnicovej železnici Tisovec – Zbojská v roku 2015 predpokladáme vypraviť dňa 2.5.2015. Úplný kalendár jázd vlakov na celý rok 2015 umiestnime na tejto stránke najneskôr v priebehu februára.
Vážený pán Chádek. Prevádzka parného rušňa je nielen veľkým spotrebičom prevádzkových hmôt a spotrebného materiálu (uhlie, olej, drevo, čistiaca vlna, brzdové zdrže atď.), ale aj ľudskej práce. Na zabezpečenie jedného dňa parnej prevádzky je – najmä vzhľadom na pomerne komplikované protipožiarne opatrenia – potrebných nie menej ako 8 ľudí. Všetci títo ľudia vykonávajú prácu okolo zubačky ako dobrovoľníci, popri svojom hlavnom zamestnaní a v rámci svojho voľného času, ktorý je limitovaný. Ďalším významným problémom je údržba pomerne zložitého rušňa, ktorej náročnosť veľmi podstatne rastie s prevádzkovou intenzitou. Poznamenávame, že pre zabezpečovanie parnej prevádzky disponujeme jediným ozubnicovým rušňom, ktorého oprava trvala takmer jedno celé desaťročie. To znamená, že ak pri intenzívnejšej prevádzke nastane potreba rozsiahlejšej opravy, ktorú pri nami plánovanej intenzite jázd stihneme urobiť medzi dvoma výkonmi, museli by sme odriekať vlaky, čo by samozrejme znížilo našu dôveryhodnosť. Dôležitým faktom je tiež predpokladané využitie nami ponúkaných verejných vlakov turistami, ktoré ani pri najoptimistickejšom variante nemôže zabezpečiť úhradu úplných prevádzkových nákladov, vrátane nákladov jednoduchej reprodukcie; to sa ešte nepodarilo v strednej Európe nikde (s ohľadom na reálnu úroveň kúpyschopnosti obyvateľstva). Po veľmi zodpovednom zvážení všetkých týchto okolností sme dospeli k záveru, že správnym optimom, rešpektujúcim všetky jestvujúce mantinely, je práve prevádzka v prvé soboty v mesiaci počas sezóny od mája do októbra a pripravenosť realizovať objednané výkony, ktoré jediné garantujú úhradu úplných nákladov. Zmeniť toto naše stanovisko možno buď významným rozšírením dobrovoľníckeho nehonorovaného potenciálu (môžete sa pridať, sme v Tisovci každú druhú sobotu), alebo profesionalizáciou, čo však vyžaduje vyšší záujem, spojený s trvalým uhrádzaním rozdielu medzi úplnými reálnymi nákladmi a reálnymi tržbami pravidelnej prevádzky. To však bude možné až po zabezpečení a vyfinancovaní obnovy prevádzkového zázemia v Tisovci (ktoré je dnes len núdzovo opravenou niekdajšou ruinou starého depa), ako aj druhého zachovaného parného rušňa. Jedno ani druhé zatiaľ rozhodne ešte nie je témou tohto dňa.
Dear Keith, we are pleased to hear that you enjoyed the ride on our line from Tisovec to Zbojska. We would be more than happy to welcome you and your friends in Tisovec in 2015 :-)
Dobrý deň, Ján. Ďakujeme Vám za Vaše slová uznania. Veríme, že veľa ľudí, ktorí dnes už nie sú medzi nami, by sa obnoveniu parnej prevádzky veľmi potešilo. Budeme sa tešiť na stretnutie s Vami na zubačke v roku 2015 :-)
Pán Ulický, ďakujeme za Vaše slová a budeme sa tešiť na stretnutie s Vami na zubačke v roku 2015. Pozdravujeme Vás.
Dobrý deň Michal. Podrobné informácie o jazde parnej zubačky nájdete na tejto stránke. Ďakujeme za Vašu priazeň.
Dobrý deň Martin. Podrobné informácie o jazde parnej zubačky nájdete na tejto stránke. Ďakujeme za Vašu priazeň.
Dobrý deň Vladimír. Na základe výsledku jazdných skúšok, konaných dňa 20.9.2014 sme žiaľ nútení konštatovať, že do Pohronskej Polhory bude parný vlak zachádzať len v celkom výnimočných prípadoch a len za predpokladu, že východiskovou stanicou vlaku bude Pohronská Polhora. Nevyhnutným predpokladom jazdy rušňa vo výkone do stúpanie je totiž jeho otočenie komínom vpred smerom do stúpania; táto podmienka súvisí s polohou vodnej hladiny v kotle. Pre zabezpečenie nerušených jázd v celej trati Tisovec – Pohronská Polhora je teda nevyhnutná rušňová točňa v obidvoch koncových staniciach, pričom v súčasnosti je takáto točňa nainštalovaná len v stanici Tisovec. Opravou a kompletizáciou prešla ozubnica v celej trati, keďže ide o kultúrnu pamiatku.
Dobrý deň Ľuboš, ďakujeme za Vašu otázku. V priebehu roka 2014 už nepredpokladáme vykonať žiadne ďalšie jazdy pre verejnosť, keďže parný rušeň je deponovaný v nevykurovanej remíze. Pravidelnú prevádzku ozubnicových parných vlakov pre verejnosť zamýšľame vykonávať od mája 2015 (vždy v prvú sobotu v mesiaci. Podrobnejšie informácie uverejníme na stránke www.zubacka.sk.
Dobrý deň Marián, termín prvej jazdy parnej zubačky pre verejnosť je stanovený na 4. októbra 2014. Tento termín je naviazaný na ukončenie výluky na železničnej trati súvisiacej s opravou Abtovej ozubnice. Všetky potvrdené termíny jázd budeme zverejňovať na našich internetových stránkach.